måndag 25 februari 2013

Sista resan! Eller hur jag blev helt klar med något!

Då var det dags att erkänna att Vasaloppet är historia. Aldrig mer klingar nu mina rop angående detta lopp. Inte för att jag inte orkar utan för att jag kommer från Västergötland. Jag har aldrig varit en skidåkare och att konstant i 90 kilometer oroa mig för branta nedförsbackar och spårbyte (nej jag kan inte trots två års träning byta spår utan att välta) därför kommer min skidhistoria sluta här. Tänkte som ett manifest låta skidorna vara kvar vid skidinlämningen men kom fram till att de gör större nytta hemma. Kanske kan man elda med dem.

Nu till dagens händelse!
Det hela började redan i går när jag och Fredrik tog bussen till Sälen. Jag pratade som vanligt med allt och alla medan Fredrik hade en mer laid back attityd. Han är snabbast i spåret det räcker. dagen avslutades med det traditionella besöket vid ingången till starten.



Morgon med kaffe, gröt och ångest innan vi kl. 06.00 befann oss nere i Bergaby där starten ligger. Skidorna lades ut och hej kom och hjälp mig vad råkallt det var. Värmetält med mera var välkomna besöksmål innan vi skidade i väg.
Väldigt många frös och skulle dricka blåbärssoppa i Evertsberg.
Vad de inte visste var att Evert inte var hemma.
Jag vann över Fredrik de första 200 metrarna innan han kom loss ur sitt spår och med några snabba skär  korsade mitt spår, skrek hej då och kom aldrig igen. Men en bra tid fick han 5 timmar och 20 minuter.

Med fem meters försprång slog jag Fredrik.
Men han hävdade att vi skulle åka åt andra hållet.
Fredrik i trendkänslig mössa och moderiktigt röd tröja. 
Loppet i sig var odramatiskt förutom vurpor vid spårbyte och i en backe, annars hände inget spännande. Målet att komma under nio timmar löste sig för mig men det hade gått snabbare om jag sluppit valla om tre gånger. Tillslut tog jag halva burken med röd klibbig valla under skidorna och då hade jag fäste även om det kändes som att gå i pumps (Fråga inte varför jag vet hur det känns)

Nu återstår tre lopp till för att ta min andra klassiker. Sedan blir det triathlon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar