lördag 14 januari 2012

Fauber religion! En total guide!

Efter att ha gjort en liten guide om Fauber-vevlager blev jag tillfrågad hur jag fick itu veven i första hand. Naturligtvis är det i alla religioner bra att börja från början så att inte alla tror att jungfrufödsel är något som frun hittat på för att brevbäraren är så trevlig utan att det är ett helt naturligt tillstånd som inträffar si så där vart 2500 år eller så. Vem tror inte på sin fru när hon gravid säger till er att det var en ängel? (Vilket i sin tur skulle kunna förklara fjädrarna i sängen).

Nåväl låt oss börja från början:
I begynnelsen skapade Herr Fauber en vev som var smidd i ett enda stycke. Herr Sundelius lät montera den på Monarkfabriken till allas belåtenhet. Efter 60 år var det dags för service!

Här ser vi veven från vänster sida vilken man börjar att demontera Fauber-veven från. Det är här låsningen för hela veven sitter.

Här ser vi stoppmuttern som håller fast dammskyddet.
Med en haknyckel drar vi loss denna mutter medsols. Detta då allt i en Fauber-vev sitter fast i trampriktningen .
När muttern är lossad träs dammskyddet av. På vissa vevar finns det även en stoppbricka med spår i för att passa i veven men icke här.
Bakom dammskyddet sitter lagerkonan och lagret samt lagerskål.
Vi börjar med att skruva av lagerkonan som sitter gängad i Fauber-veven. Denna skruvas loss medsols. 
Nu friläggs lagerringen med kulorna infattade och endast lagerskålen finns nu kvar.
Här brukar jag knacka lite försiktigt på utsidan av vevlagerhuset och spraya med 5-56. Gör detta på båda sidor och låt verka i några timmar innan nästa steg påbörjas. Jag brukar låta det stå ett dygn.
Sätt i donet i ett av hålen och slå till i medsols riktning. Kom ihåg att inte försöka lossa i trampriktningen ty då drar du åt lagerskålen.
När lagerskålen lossnat använder jag kedjepiskan och donet för att dra runt lagerskålen. Den brukar gå ganska trögt.
Här är alla delar på vänster sida i turordning: Låsmutter, dammskydd, lagerkona, lagerring och lagerskål.
Här ser vi nu höger sida av lagret. Dammskyddet sitter fastskruvat mot kingan av lagerkonan så det är bara lagerskålen som skall lossas på denna sida. Använd dornet och slå på denna sida motsols. VIKTIGT då det är mot trampriktningen. Använd kedjepiskan och donet när lagerskålen lossnat.
Så nu har veven "fallit" ur. Lagerskålen ligger överst mot klingan. 
Här är alla delar som skall in från höger. Lagerskål, lagerring och veven med klinga, lagerkona och dammskydd. Dessa brydde jag mig inte om att demontera. Men vill man även ta loss klingan skruvar man bara av lagerkonan och lyfter av dammskyddet och klingan. 

Ett litet tips. Håll reda på vad som sitter på höger och vänster sida då gängningen är olika på lagerskålarna. Lakerkonorna kan ni inte förväxla då det är en större dimension på höger sida än på vänster.

Lycka till med demonteringen. För att montera veven igen hänvisar jag till min lilla guide i Fauber religionen.

har ni frågor kan ni ställa dem i ett hörn eller som ett inlägg i kommentarerna nedan.

16 kommentarer:

  1. Perfekt!!

    Tack så mycket! Det kommer hjälpa mig :)

    SvaraRadera
  2. Tack för guiden. Skall fixa till en 70 tals 20 tummare från DBS. Startar med 5-56 idag.

    /Martin

    www.oe33.blogspot.se

    SvaraRadera
  3. nu sitter ju lagerskålen som svetsad mot ramen. den har drunknat i 5-56 under ett par dygn och jag har värmt ramen. köpt rejält dorn. Frustrationsproduktion.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Var till stor hjälp, dock så behövde jag slå med dornet en ganska bra stund innan lagerskålen släppte

    SvaraRadera
  5. Det tog ett bra tag att få upp det ihoprostade vevpartiet på min DBS från 70-talet, men hade inte lyckats utan din guide - stort tack!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Tack! EXAKT vad jag letade efter!

    SvaraRadera
  9. Efter både lite värmande, mycket bultande och floder av 5-56 släppte till sist lagerskålen vid klingan (den andra gick betydligt lättare att få bort). Utan denna guide hade jag inte lyckats, och förmodligen förstört något under försöken. Tack igen!

    SvaraRadera
  10. Hej.
    Är det någon som vet om, och i så fall hur och var, man kan köpa helt nytt vevlager med alla delar till en gammal fin militärcykel?
    Anders

    SvaraRadera
  11. Det undrar jag med. I det här fallet 2 Crescent 3vxl "pojkcyklar" från sent 70-tal.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera