fredag 6 januari 2012

Draken och transformatorstationen!

Dagens cykeltur gick genom några dalabyar och då mitt tempo inte är allt för högt uppstod viss tid för eftertanke. Vissa saker förändras utan att man liksom märker det. Alla transformatorstationer som försvunnit. Ni vet de där röda höga husen med en dörr och inga fönster. I Dalarna kallades de för "Dalkullor" på grund av sin utformning. De är alla borta nu och de som står kvar är endast monument över en svunnen tid, saknade av ingen förutom hembygdsföreningar.

En gammal transformatorstation
Dock ej någon Dalkulla som Nishikin vilar mot
Samma öde mötte Draken eller J35 som den hette. Det mest fantastiska med detta plan vara att NASA för ett tag sedan lät testa planet aerodynamiskt och kom fram till att det är bland de mest strömlinjeformade flygplan man kan tänka sig. Inte dåligt med tanke på att planet är konstruerat med räknesticka under tiden 1949 - 1951. Vidare skall det nämnas att ingen vet hur fort en Draken kunde flyga då den accelererade tills bränslet tog slut, flygvapnets krav var mach 2 men det slog man lätt. Planet togs i bruk 1955 men provflögs redan 1951. Nu är det borta men till skillnad från transformatorstationerna endast saknad av modellbyggare.
På modellbordet denna kväll.

1 kommentar:

  1. Tänka sig, både lokal- och militärhistoria i samma inlägg - helt i min smak. Jag lyckades med nästan samma bedrift för knappt ett år sedan:
    http://jarlindsliv.blogspot.com/2011/01/asa-nisse-und-die-nationale-volksarmee.html

    SvaraRadera