lördag 7 januari 2012

Bygga hjul! Eller hur jag lärde mig nya svordomar!

Min gamla Stål Racer vars bakhjul är lika rak och rund som Greklands ekonomi är sund behövde en ny fälg. Från världens mest okända cykel (Werner Berggrenaren) tog jag bak och framhjul men upptäckte till min belägenhet att baknavet var av annan typ och att dimensionen på bromsarmen inte passade bak på Stål Racern. En mindre operation vidtogs där jag bytte baknavet mot det som satt som original på Stål Racern: "Victoria" navet. Att byta ut de målade fälgarna mot rostfria känns fel så jag får leta på ett par målade fälgar att använda framöver. Fast nu får de duga. Två uppsättningar hjul är nog bra att ha för att slippa byta bakkrans om man kommer till en backig bana där utväxlingen behöver vara en annan.

Fälg, Nav, ekrar och nipplar. Vad mer behövs för en helkväll?
Efter en stunds tragglande om ekrarnas dragning skred jag till verket och vips var hjulet klart. Tog bara en timme eller två.
Alla 36 ekrar på plats men ännu inte åtdragna.
Efter hjälplig åtdragning monterades hjulet i cykeln för riktning och därefter var allt klart. En kväll i garaget helt enkelt.
Hjulen klara och monterade på Stål Racern.
Bara lite jobb kvar.
Sarkozy behöver nog inte rikta sina hjul.
Berlosconi: Du är bara så här mycket längre
Sarkozy: Nej! Det är iläggsulorna i skorna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar