söndag 4 december 2011

Värdens mest okända cykel?

Efter några dagar i Garaget har jag nu helt och hållet tillfallit Fauber religionen. Ni vet de där vevaxlarna som finns på Gamla cyklar allt är smitt i ett stycke.
Tre vackra faubrar i en ring!
Dessa tingestar är svåra att få loss och arbetet tog ca 24 timmar per lager är 23 timmar och 55 minuter består av väntan medan 5-56 gör jobbet åt dig. De sista fem minuterna används till att med dorn och hammare lossa lagerskålarna. Ni som vill veta mer får höra av er eller läsa följande länk.

Men så beslöt jag mig för att titta närmre på en av cyklarna och ser att det är en äkta Werner Berggren. Helt otroligt!! EN WB från Gagnef. 

En äkta Werner Berggrenare
 En oerhört klassisk cykel som förtjänar ett bättre öde. Därför kommer detta emblem att pryda min gamla Nishiki.

För er som undrar vem Werner Berggren var så skall det sägas att det var en man som gjorde avtryck i Gagnef. Han fick en gata uppkallad efter sig och när han dog minskade systemets försäljning av brännvin med ungefär 50 procent eller något liknande. Han var en tämligen kul koling som fick vagnslaster med Cyklar till järnvägsstationen i Gagnef och som alltid betalade kontant oavsett hur stort beloppet var. Tänk att jag har en cykel från WB. 

Tänk om Den grekiska eurokrisen var som Werner Berggren, då hade den inte lösts men alla hade haft det lite roligare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar